Max en Eveline op weg

Over de zijderoute van Amersfoort naar Dalian.......

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Tabriz (IR), etappe 17

Tabriz, IR, 19 mei 2010
Etappe 17, 570 km N 38˚04.324 O 46˚14.444, Hoogte 1538m

Na een letterlijk stormachtige en regenachtige nacht, stonden we weer vroeg op, maar niet zo uitgeslapen als we hadden gewild. We leven de afgelopen dagen niet geheel volgens de tijd en hebben soms wat onduidelijkheden hoe laat het nou is. Ja, hoe moeilijk kan het zijn, maar goed zo blijken we om 7.30 al klaar om te vertrekken. Maar de restauranteigenaar, lag nog met zijn personeel op de grond te slapen in het restaurant en zij werden niet wakker van ons geklop. Dus hebben we wat geld voor de deur onder een steen gelegd voor het eten en drinken en vertrokken we richting grens van Iran. Toch wel spannend hoe dat precies zou gaan en hoe laat we uiteindelijk in Tabriz in ons reeds geboekte hotel zouden aankomen...

After a stormy and rainy night, we got up very early. We were not as fit as usual. The restaurant owner, and his staaf, were still a sleep in the restaurant, so put our money at the doorstep and left to the border of Iran. Yes it was an exciting day for us, because we didn't know what to expect exactly at the border.It took a very long time before we could check in in our hotel in Tabriz.

Gevas (TR), etappe 16

Gevas, TR, 18 mei 2010
Etappe 16, 355 km N 38˚18.518 O 43˚02.385, Hoogte 1667m

Ook deze morgen gestart met ochtendgymnastiek: de berg op naar het eeuwen oude stadje Hasankeyf. Nou ja de ruines dan, er was niet veel meer in tact, maar de locatie en het idee hoe het daar geweest moet zijn was prachtig. Op de camping nog even met de Duitsers gesproken over onze reizen en natuurlijk over onze auto’s.  Wij vervolgden onze tocht, wederom door een prachtig afwisselend berglandschap, met bergpassen van 2233 meter en mooi besneeuwde toppen om ons heen, richting het Van meer. Onderweg hebben we de eerste Karavanserai bewonderd en eenmaal bij het schitterende Van meer was het tijd voor onze picknickstop, waar we besloten deze nacht door te brengen aan dit ‘breathtaking’ meer: een aanrader voor iedereen!

Iran

E-mail Print

Even een kort berichtje vanuit Iran. Gisteren zijn we de grens van Iran over gegaan. Na heel wat uurtjes bij de douane en andere overheidsdiensten konden we dan eindelijk door. 's avonds laat aangekomen in ons hotel in Tabriz. Vandaag redelijk rustig aan gedaan en nu zitten we in een hotel in Ardabil met zowaar gratis internet. We hebben besloten om hier nog een dagje te blijven om even te kunnen acclimatiseren en onze laatse verhalen bij te werken.
Maar nu eerst de stad in en opzoek naar een aanbevolen restaurantje. En dat valt niet altijd mee in een land waar bijna alles in het farsi staat aangegeven...

P.S.
Het lijkt erop dat Twitter niet mogelijk is vanuit Iran. Dus zullen er voorlopig geen Twitter berichten verschijnen op de website.

Hasankeyf (TR), etappe 15

Hasankeyf, TR, 17 mei 2010
Etappe 15, 355 km N 37˚42.988 O 41˚24.706, Hoogte 297 m

De ochtend begonnen met een fikse ochtendwandeling/klim om op berg Nemrut de restanten van de beelden van o.a. Zeus en Apollo te bewonderen. Het was de moeite zeker waard, het lag er mooi bij, erg indrukwekkend als je beseft hoe oud deze overblijfselen zijn en we hadden een super uitzicht en een strak blauwe lucht. Het was natuurlijk wel iets frisser op 2200 m, maar dat was prima, want ook vandaag werd het in de middag in Diyarbakir boven de 30 graden. En deze schitterende dag hebben afgerond met een romantisch diner voor twee op het water bij Hasankeyf, wat een prachtig plaatsje is dit!

Karadut (TR), etappe 14

Karadut, TR, 16 mei 2010
Etappe 14, 426 km N 37˚ 55.149 O 38˚ 48.716, Hoogte 836 m

Ik had gisteren een bord gezien met daarop een tankstation met internet, dus dat is het eerste waar we naar op zoek gingen, omdat we gisteren weer ons logboek hadden bijgewerkt en zelf ook benieuwd waren naar nieuwe posts. Tankstation gevonden, maar internet kregen we maar niet aan de praat. Terwijl ik de geinteresseerde Turkse jongeren om onze auto tekst en uitleg gaf over onze reis en Nederland, zat Max ondertussen op de stoel van de tankstationhouder zelf. We mochten even achter zijn computer internetten. Daar waren we erg dankbaar om, maar goed na nog een bakje koffie moesten we door, want we hadden een vrij lange reisdag voor de boeg richting Nemrut. Een tocht met wederom zeer afwisselend landschap, maar vooral ook afwisselende wegen.

Page 19 of 25

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter