Max en Eveline op weg

Over de zijderoute van Amersfoort naar Dalian.......

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Yan’an (CHN), etappe 64

E-mail Print

Yan’an (CHN), 8 augustus 2010
Etappe 64, 250 km N 35˚11796 O 102˚30.764, Hoogte 2938m

Vertrek uit Xi-anVroeg opgestaan en gekleed in ons nieuwe shirt en met nieuwe vlag op de auto op pad. Rob, Liu en hun gids Cici vertrokken als eerste naar het logistieke centrum om hun motoren op te halen. Wij hadden nog een belangrijke tussenstop te maken: het standbeeld en markeerpunt van het einde/begin van de Zijderoute! Hiermee hebben wij een belangrijk deel van onze reis afgesloten. We kijken nu erg uit naar het samen verder reizen, kamperen en vakantie houden! In collone vertrokken we vanaf het logistieke centrum; met onze rode shirts en de vlaggen op de motoren en onze auto. Een héél gaaf gezicht en natuurlijk heel bijzonder om hier nu samen met mijn broer te reizen. Onderweg naar onze eerste bestemming, het Terracotta Leger, hadden we zéér veel bekijks.

Aangezien de motoren niet op de hoofdwegen mogen rijden, moesten we de weg zien te vinden over de landweggetjes... en dat bleek nog niet zo makkelijk. De weg vragen in China blijkt een hele opgave te zijn, waardoor we uiteindelijk pas in de middag arriveerden. Vandaag was het zéér warm, vooral zéér benauwd; een pittige dag wat dat betreft. Na onze ronde langs Het Leger en het bewonderen en verwonderen van de bronzen koetsen was het tijd voor een heerlijke burger in een airco restaurant... totdat de stroom uitviel. Na de lunch was het tijd om onze eerste etappe te gaan rijden, maar al naar een kilometer raakte onze gids in paniek en zei dat we niet verder achter hun aan mochten rijden, maar ‘onze eigen route’ moesten gaan rijden. Daar gingen we weer...  Op dat moment besloten nog één keer de baas van onze gids te bellen om te overleggen.  Maar wederom kregen we géén toestemming om samen te reizen en moesten wij dus over de hoofdweg naar Beijing en zij over de korteren landweg. Dit kunnen wij ons in Nederland niet voorstellen. Natuurlijk begrijpen we dat ze al het één en ander geregeld hebben voor onze route, maar weken geleden hebben we ze al gevraagd het aan te passen. Dat doen ze dus gewoon niet en wat we vooral missen is dat ze niet meedenken in oplossingen! Wij hebben destijds aangegeven dat we van Xi’an naar Beijing via Bautou willen reizen. In Bautou wilden we mijn Chinese lerares Chinees bezoeken, die op dit moment bij haar familie in Bautou is, maar door ons late vertrek uit Xi’an konden we dit plan niet meer realiseren en wilden we zo snel mogelijk naar Beijing en Dalian voor ons visum. Maar goed, nee is nee en dan ben je uitgediscussieerd. We moeten dus gewoon nog steeds 800 km meer naar Beijing rijden via Baotou, terwijl wij daar niet meer gaan stoppen. Misschien kunnen jullie het begrijpen, wij niet. We begrijpen inmiddels wel dat ze zich aan de regels houden, de regels niet ter discussie willen stellen en geen risico’s durven nemen, maar we vinden het wel heel erg jammer dat ze niet eens een poging doen om met ons mee te denken en mee te werken. Onze gids raakt al bijna in paniek als een politieagent iets te lang naar ons staart en al helemaal als wij contact zoeken door gedag (terug) te zeggen. ‘Go Go ’ horen wij dan achter in de auto. En dan neemt Max ook nog doodleuk de tolgate voor de Polite!! Natuurlijk niks aan de hand we worden vriendelijk opweg geholpen. Dit alles kunnen wij ons toch niet voorstellen in Nederland!? ’s Avonds hebben wij in Yan’an (hét Communistisch centrum) en Rob in Hancheng (een mooi oud stadje).